У сусрет почетку нове школске године неопходна повећана пажња свих учесника у саобраћају

Почиње нова школска година, повећава се и број учесника у саобраћају, посебно пешака. Велики број деце први пут седа у школске клупе, а управо су она та на коју треба усмерити више пажње и научити их основним правилима безбедног понашања у саобраћају. Са јавноздравственог аспекта деца и млади су посебно рањива категорија учесника у саобраћају, јер су у овом узрасту повреде у саобраћају водећи узрок смрти и инвалидности. Зато је од изузетне важности да најмлађи усвоје препоруке за безбедно понашање у саобраћају.

Препоруке деци за безбедно понашање на путу до школе:

̶ Увек прелазити улицу на безбедном месту, пешачком прелазу на коме постоји семафор или саобраћајни знаци.

̶ Обавезно се зауставити пре ступања на коловоз.

̶ Погледати лево, десно и поново лево, а онда без трчања прелазити улицу.

̶ Никада не претрчавати и не истрчавати на улицу.

̶ Не ходати између возила и никада не прелазити улицу између паркираних возила.

̶ Ако се иде тротоаром, креће се десном страном.

̶ Уколико нема тротоара хода се левом страном улице, тако да нам возила долазе у сусрет.

̶ Треба бити пажљив и на пешачком прелазу због возила која се крећу.

̶ Изабрати пут до школе са најмање улица и раскрсница.

̶ Увек „гледати и слушати” шта семафор и саобраћајни знаци показују (улица се прелази само када је на семафору упаљено зелено светло).

̶ Не користити мобилни телефон и слушалице када се прелази улица.

Такође, веома је важно безбедно понашање свих учесника у саобраћају. У циљу смањења броја погинулих и повређених лица потребно је да се укаже на значај превентивих мера и превенције повређивања у саобраћају.

Препоруке за безбедну вожњу свих учесника у саобраћају:

̶ Сигурносни појас обавезно треба да користе сви одрасли који су у возилу. Везивање сигурносног појаса за све путнике у возилима смањује ризик од тешких повреда за око 40–60%.

̶ Употреба дечијих аутоседишта (седишта за бебе, малу децу и старију децу) веома је ефикасна у превенцији смртних исхода путника у возилима. Правилно коришћена аутоседишта смањују стопу смртности приликом судара возила за 71% (одојчад) и 54% (мала деца).

̶ Забрањено је коришћење мобилног телефона код свих учесника у саобраћају. Коришћење хандсфре или блуетоотх слушалица треба свести на минимум, јер и најмање ометање у вожњи може бити фатално. Пажња се смањује за 50% коришћењем мобилног телефона у току вожње.

̶ Прилагођена брзина кретања – смањење просечне брзине кретања од 5% може да доведе до смањења укупног броја судара за 30%.

̶ Возачима који су конзумирали психоактивне супстанце и лекове са негативним дејством на вожњу забрањено је да управљају моторним возилима.

̶ Родитељи чија су деца недавно положила возачки испит не треба да допусте да деца сама управљају возилом у касним вечерњим и раним јутарњим сатима.

У 2020. години, према статистици Агенције за безбедност саобраћаја, на путевима широм Србије погинуло је 13 деце старости до 14 година. Деца пешаци чине 33% погинуле деце, деца путници 59%, док је 8% деце погинуло у својству возача бицикла и возача путничког аутомобила.

Према подацима Светске здравствене организације (СЗО) данас у свету у саобраћајним незгодама смртно страда 1.350.000 људи годишње, а више од половине страдалих особа су пешаци, бициклисти и мотоциклисти.

Извор: IZJZS – Batut ::