Почиње нова школска година, повећава се и број учесника у саобраћају, посебно пешака. Велики број деце први пут седа у школске клупе, а управо су она та на коју треба усмерити више пажње и научити их основним правилима безбедног понашања у саобраћају. Са јавноздравственог аспекта деца и млади су посебно рањива категорија учесника у саобраћају, јер су у овом узрасту повреде у саобраћају водећи узрок смрти и инвалидности. Зато је од изузетне важности да најмлађи усвоје препоруке за безбедно понашање у саобраћају.
Препоруке деци за безбедно понашање на путу до школе:
̶ Увек прелазити улицу на безбедном месту, пешачком прелазу на коме постоји семафор или саобраћајни знаци.
̶ Обавезно се зауставити пре ступања на коловоз.
̶ Погледати лево, десно и поново лево, а онда без трчања прелазити улицу.
̶ Никада не претрчавати и не истрчавати на улицу.
̶ Не ходати између возила и никада не прелазити улицу између паркираних возила.
̶ Ако се иде тротоаром, креће се десном страном.
̶ Уколико нема тротоара хода се левом страном улице, тако да нам возила долазе у сусрет.
̶ Треба бити пажљив и на пешачком прелазу због возила која се крећу.
̶ Изабрати пут до школе са најмање улица и раскрсница.
̶ Увек „гледати и слушати” шта семафор и саобраћајни знаци показују (улица се прелази само када је на семафору упаљено зелено светло).
̶ Не користити мобилни телефон и слушалице када се прелази улица.
Такође, веома је важно безбедно понашање свих учесника у саобраћају. У циљу смањења броја погинулих и повређених лица потребно је да се укаже на значај превентивих мера и превенције повређивања у саобраћају.
Препоруке за безбедну вожњу свих учесника у саобраћају:
̶ Сигурносни појас обавезно треба да користе сви одрасли који су у возилу. Везивање сигурносног појаса за све путнике у возилима смањује ризик од тешких повреда за око 40–60%.
̶ Употреба дечијих аутоседишта (седишта за бебе, малу децу и старију децу) веома је ефикасна у превенцији смртних исхода путника у возилима. Правилно коришћена аутоседишта смањују стопу смртности приликом судара возила за 71% (одојчад) и 54% (мала деца).
̶ Забрањено је коришћење мобилног телефона код свих учесника у саобраћају. Коришћење хандсфре или блуетоотх слушалица треба свести на минимум, јер и најмање ометање у вожњи може бити фатално. Пажња се смањује за 50% коришћењем мобилног телефона у току вожње.
̶ Прилагођена брзина кретања – смањење просечне брзине кретања од 5% може да доведе до смањења укупног броја судара за 30%.
̶ Возачима који су конзумирали психоактивне супстанце и лекове са негативним дејством на вожњу забрањено је да управљају моторним возилима.
̶ Родитељи чија су деца недавно положила возачки испит не треба да допусте да деца сама управљају возилом у касним вечерњим и раним јутарњим сатима.
У 2020. години, према статистици Агенције за безбедност саобраћаја, на путевима широм Србије погинуло је 13 деце старости до 14 година. Деца пешаци чине 33% погинуле деце, деца путници 59%, док је 8% деце погинуло у својству возача бицикла и возача путничког аутомобила.
Према подацима Светске здравствене организације (СЗО) данас у свету у саобраћајним незгодама смртно страда 1.350.000 људи годишње, а више од половине страдалих особа су пешаци, бициклисти и мотоциклисти.
Извор: IZJZS – Batut ::