У циљу повећања безбедности свих учесника у саобраћају у периоду од 16. до 22.
септембра, припадници Управе саобраћајне полиције, реализоваће међународну
акцију појачане контроле учесника у саобраћају. Акција, која се реализује у 30
европских земаља, чланица организације ROADPOL (мрежа саобраћајних полиција
Европе), обухвата откривање прекршаја у вези са непрописном употребом мобилног
телефона и некоришћењем сигурносног појаса.
Поред тога, посебна пажња биће усмерена на откривањe прекршаја пешака који
употребљавају мобилни телефон и слушалице приликом преласка коловоза.
Упоредо са овом акцијом биће спроведен и превентивни пројекат „ROADPOL дани
безбедности“, чији је циљ да барем једног дана ниједно лице не погине у саобраћајним
незгодама широм Европе. У ту сврху постављена је интернет презентација
https://www.roadpolsafetydays.eu/ путем које се грађани могу упознати са циљевима
пројекта, као и потписати симболично обећање да ће поштовати саобраћајне прописе.
Заштита учесника у саобраћају
Повреде у саобраћају сврставају се у три водећа узрока смрти у свету у старосној групи
од 5 до 44 године. У последњих десет година у Републици Србији, у саобраћајним
незгодама просечно годишње погине 800 људи, док више од 19.000 људи бива
повређено. Непрописна и неприлагођена брзина кретања учесника у саобраћају доводи
до саобраћајних незгода са погинулим, повређеним лицима и материјалном штетом,
али доприноси и значајном повећању буке и издувних гасова.
Непрописна брзина је у директној вези са непоштовањем ограничења брзине, док је
неприлагођена брзина у вези са брзином која не одговара тренутним условима
одвијања саобраћаја (временски услови, прегледност, услови саобраћајног тока и сл.).
Који учесници у саобраћају су у највећем ризику од повреда?
Осим брзине, и маса укључених возила је важна за исход судара. У судару између два
возила различитих маса, путници из лакших возила су углавном у знатно горем
положају од оних у тежим возилима. Пешаци, бициклисти и мотоциклисти немају
„кавез од гвожђа“ који може да апсорбује део енергије која се ослобађа у случају
судара па зато спадају у групу која је у највећем ризику од судара.
Због својих психофизичких карактеристика (мали раст, зависност од других и сл.) деца
спадају у једне од најрањивијих учесника у саобраћају. Саобраћајне незгоде су један од
најчешћих узрока повређивања и умирања у дечијем узрасту. У нашој земљи деца
најчешће страдају као путници у возилу, затим као пешаци и бициклисти.
Деца због својих специфичних развојних карактеристика спадају у ризичну групу од
повреда у саобраћају. Мала деца и деца предшколског узраста тешко одређују смер
кретања возила и не могу да прате брзе промене тока саобраћаја. Деца немају довољно
искуства ни знања о безбедном учествовању у саобраћају, а на њихово кретање често
утиче емоционално стање и импулсивност. С друге стране возачима је тешко да виде
малу децу, посебно када се возило креће уназад.
За децу пешаке и бициклисте посебно је значајно да на време адекватно усвоје правила
безбедног понашања у саобраћају, док је код деце путника у возилу подједнако важно
и безбедно понашање и развијена свест о значају безбедног понашања у саобраћају код
њихових родитеља.
Извор: Влада Републике Србије; Од сутра појачана контрола свих учесника у саобраћају; www.srbija.gov.rs/vest/650824/od-sutra-
pojacana-kontrola-svih-ucesnika-u-saobracaju.php
– Градски завод за јавно здравље; Утицај брзине на безбедност у саобраћају; www.zdravlje.org.rs/index.php/aktuelne-vesti/422-uticaj-
brzine-na-bezbednost-u-saobracaju
-Хало Беба; Безбедност деце у саобраћају; www.halobeba.rs/bezbednost/bezbednost-dece-u-saobracaju/