Заштитимо младе од манипулације дуванске инустрије
и употребе дувана и дуванских производа.
Светски дан без дувана 2020. године обележава се под слоганом „Заштитимо младе
од манипулације дуванске инустрије и употребе дувана и дуванских производа
Дуванска индустрија је деценијама користила стратешки агресивне и добро
финансиране тактике за привлачење младих за употребу дувана и дуванских производа.
Документи које поседује дуванска индустрија показују да се раде исцрпна истраживања
на тему лакшег приступа млађој популацији са циљем привлачења и добијања нових
корисника дувана и дуванских производа, од новог дизајна производа до маркетиншких
кампања чији је циљ заменити милионе људи који сваке године умиру од болести
повезаних са дуваном, новим потрошачима – младима.
Као одговор на агресивну и системску кампању дуванске индустрије, Светски дан без
дувана 2020. год има за циљ да пружи контра кампању и оснажи младе људе да се боре
против употребе дувана.
Глобална кампања Светски дан без дувана 2020. има за циљ да:
- Раскринка митове и манипулативне тактике које користи дуванска индустрија,
посебно маркетиншке тактике намењене младима, укључујући увођење нових
производа, нових укуса и атрактивних карактеристика дуванских производа. - Омогући младима приступ информацијама о намерама и тактикама дуванске и
сродних индустрија да прикључе садашње и будуће генерације на употребу дуванских
и никотинских производа као и да оснажи утицајне људе ( у поп култури, на
друштвеним мрежама) да заштите младе и ојачају борбу против дувана.
Како дуван и дуванска индустрија манипулишу младима?
Употреба привлачних укуса и арома у дуванским производима подстиче младе да
потцењују повезане здравствене ризике са употребом дувана и да их почну користити.
Елегантни дизајн и атрактивни производи лако се могу уочити и варљиви су:
(производи у облику УСБ штапића, или бомбона). Једнa од тактика дуванске
индустрије је и промовисање дуванских производа под слоганом „дуван који мање
штети“ или „чистији дуван“ који представља алтернативу конвенционалним
цигаретама. Дуванска индустрија своју манипулацију на тржишту огледа кроз облике
промоције дуванских производа од стране познатих инфлуенсера и јавних личности.
Дуванска индустрија користи разне методе и механизме како би пласирала своје
производе младима: рекламирање дувана и дуванских производа на местима које
посећују млади, на местима која у близини имају продају слаткиша, као и
обезбеђивање премија за продавце кoји омогућавају продају дувана на места која
млади посећују. Рекламирање дуванских производа и употребе дувана у филмовима,
ТВ емисијама, постављање продајних машина за дуван на местима која посећују млади
и која су им доступна су начини којима се регрутују млади као будући корисници
дуванских производа.
Позив на акцију
Свет више не може да дозволи себи да приушти још једну генерацију преварену
лажима дуванске индустрије, која се претвара да промовише слободу личног избора уз
истинско обезбеђивање вечитих профита, без обзира на милионе људи који својим
животом плаћају сваке године.
СЗО апелује на све доносиоце одлука, све оне који долазе у контакт са младима и
повезују се са њима да разоткривају манипулативне тактике дуванске индустрије за
стварање нових генерација корисника дувана. Неопходно је да се млади оснаже да би
могли да се одупру и супротставе употреби дувана и дуванских производа, уклоне лажи
везане за употребу дувана и дуванских производа и постану генерација без дувана.
Извор:
- WHO, Protecting youth froм industry мanipulation and preventing theм froм tobacco and nicotine use,
https://www.who.int/news-rooм/events/detail/2020/05/31/default-calendar/world-no-tobacco-day-2020-protecting-youth-froм-industry-
мanipulation-and-preventing-theм-froм-tobacco-and-nicotine-use